کارگاه تمرین فشرده EFT حرفهای که به مدت دو روز بخش سوم
1403/5/29
نویسنده:
حشمتی
روز دوم کارگاه: برنامه و فعالیتها
مرور لحظات مهم روز اول:
- ابتدا، با شرکتکنندگان درباره لحظات مهم و نکات کلیدی که در روز اول یاد گرفتهاند، صحبت می شود.- از آنها خواسته می شود سطح SUD (واحد ناراحتی ذهنی) خود را برای مسائلی که دیروز روی آنها کار کردهاند، بیان کنند و ببینید که آیا تغییری در این سطح رخ داده است. سپس دلایل این تغییرات را بررسی کنید.
نکات روز دوم:
- یادآوری کنید: مصرف آب، زمانهای استراحت، و برنامه روزانه.- دوباره از شرکتکنندگان بخواهید که سطح SUD خود را برای مسائل قبلی بررسی کنند و تغییرات احتمالی را تحلیل کنند.
نقشآفرینی و تمرین:
- یک جلسه نقشآفرینی کامل با یکی از شرکتکنندگان خواهیم داشت.- فرم یادداشتهای جلسه را پر می کنیم.
بررسی پیشرفت:
- در پایان روز، نقاط قوت، ضعفها و نیاز به تقویت مهارتها را بررسی می کنیم.- تمرکز بر تکنیکهای EFT که نیاز به تمرین بیشتر دارند.
تمرینات نقشآفرینی روز دوم:
- نقشآفرینی اول: تمرین "دنبال کردن درد و رنگ درد" با سه مراجعهکننده مختلف: در این نقشآفرینی، درمانگر با سه مراجعهکننده کار میکند تا با استفاده از تکنیک "دنبال کردن درد و رنگ درد"، به بررسی حس فیزیکی و عاطفی درد پرداخته و به آنها کمک کند تا درک بهتری از منشاء و ماهیت درد خود پیدا کنند. این تکنیک به مراجعهکنندگان اجازه میدهد تا آگاهی بیشتری نسبت به احساسات خود داشته باشند و با آنها کار کنند.- نقشآفرینی دوم: کار با فردی که سطح SUD او پس از تمرینهای قبلی همچنان بالا مانده است: این تمرین برای درمانگرانی طراحی شده که باید با مراجعهکنندگانی کار کنند که پس از جلسات و تمرینهای مختلف، همچنان سطح بالایی از ناراحتی عاطفی (SUD) دارند. در این نقش، درمانگران تکنیکهای عمیقتر یا متفاوتی را به کار میگیرند تا موانع پنهان را شناسایی کرده و به کاهش سطح ناراحتی کمک کنند.
- نقشآفرینی سوم: تمرین تغییر بیانیههای مرتبط با پذیرش خود: در این نقشآفرینی، درمانگر با مراجعهکننده کار میکند تا بیانیههای مثبتی را که مرتبط با پذیرش خود هستند، بهبود بخشد. این تمرین به مراجعهکننده کمک میکند تا از طریق تغییر گفتگوی درونی خود، نگرش مثبتتری نسبت به خود پیدا کرده و احساسات منفی را به تدریج کمرنگ کند.
- نقشآفرینی چهارم: تعیین اهداف مناسب برای دو مراجعهکننده مختلف و بررسی در گروههای کوچک: در این نقش، درمانگران یاد میگیرند که چگونه اهداف واقعبینانه و شخصیسازی شده برای مراجعهکنندگان خود تعیین کنند. سپس این اهداف در گروههای کوچک مورد بررسی قرار میگیرد تا از تناسب آنها با نیازهای مراجعهکننده و مراحل درمان اطمینان حاصل شود. این تمرین باعث میشود درمانگر توانایی بیشتری در طراحی مسیر درمانی مناسب پیدا کند.
تمرین تکنیکهای مقابله با احساسات شدید:
- نقشآفرینی پنجم: مدیریت احساسات شدید در جلسات EFT: این بخش به تمرین نحوه مدیریت احساسات شدید یا طغیانهای عاطفی مراجعهکنندگان در حین جلسات EFT اختصاص دارد. در این تمرین، درمانگران یاد میگیرند که چگونه با آرامش و استفاده از تکنیکهای مناسب، به مراجعهکننده کمک کنند تا این احساسات را بدون غرق شدن در آنها کنترل کرده و به تدریج رها شوند.- نقشآفرینی ششم: کمک به مراجعهکنندگانی که نمیتوانند خاطرات خاصی را به یاد آورند: در این تمرین، درمانگران تکنیکهای مختلفی را یاد میگیرند که به مراجعهکنندگانی که در به خاطر آوردن خاطرات خاص مشکل دارند، کمک کنند. این تکنیکها شامل ایجاد فضای امن، استفاده از تکنیکهای پرسشی ملایم و کمک به مراجعهکننده در بازسازی رویدادها میباشد.
- نقشآفرینی هفتم: بررسی نمرات پایین SUD و پیدا کردن جنبههای پنهان: این نقشآفرینی به تمرین شناسایی جنبههای پنهان و عوامل ناخودآگاهی که ممکن است باعث باقی ماندن نمرات پایین SUD (واحد ناراحتی ذهنی) شوند، میپردازد. هدف این است که درمانگران یاد بگیرند چگونه از طریق تحلیل دقیق و استفاده از تکنیکهای مناسب، موانع مخفی را کشف کنند و به بهبود روند درمان کمک کنند.
مرور تکنیکها و جلسات نهایی:
- بررسی و تمرین تکنیک بالینی EFT: در این بخش، شرکتکنندگان به بررسی و تمرین تکنیکهای مختلف درمان عاطفی با استفاده از روش EFT (Emotional Freedom Techniques) میپردازند. این تمرینها به بهبود تسلط در این تکنیکها کمک میکند و به تمرکز بر مهارتهای خاصی که نیاز به تقویت دارند، میانجامد.- ارزیابی نقاط قوت و ضعف به عنوان یک متخصص: این مرحله به افراد اجازه میدهد تا تواناییهای حرفهای خود را ارزیابی کنند. شرکتکنندگان به شناسایی نقاط قوت خود در زمینه کار با EFT و نیز نقاط ضعفی که نیاز به کار بیشتر دارند، میپردازند.
- بررسی چالشها و اقدامات عملی برای بهبود: در این قسمت، شرکتکنندگان چالشهایی که در طول کار خود با آنها مواجه شدهاند را مرور کرده و برای رفع آنها اقدامات عملی مشخصی تعریف میکنند. این مرحله بهبود مستمر در مهارتها و روشهای درمانی را تسهیل میکند.
پایان و مشارکت در جامعه:
- مشارکت در معرفی تکنیکهای EFT به دیگران: در این بخش، شرکتکنندگان تشویق میشوند تا تکنیکهای EFT را به دیگران معرفی کنند. این شامل آموزش به افراد دیگر، پیشنهاد استفاده از این روش برای بهبود سلامت عاطفی و روانی، و به اشتراک گذاشتن تجربیات شخصی از تأثیرات مثبت EFT است.
- تأکید بر اهمیت کار مداوم روی خود و کمک به نهادهای مرتبط: این تیتر بر اهمیت خودآگاهی و توسعه فردی مداوم تأکید دارد. شرکتکنندگان تشویق میشوند تا بهطور مستمر روی رشد شخصی و حرفهای خود کار کنند و همچنین به نهادها و سازمانهایی که در زمینه سلامت عاطفی و حمایت از جوامع فعالیت میکنند، کمک کنند یا به آنها اهدا کنند.
محتوای اختیاری:
- تحلیل علمی اثرات EFT بر تغییرات عاطفی عمیق و تثبیت حافظه: این بخش به بررسی علمی نحوه تأثیر تکنیک EFT (تکنیک رهایی هیجانی) بر تغییرات عاطفی عمیق میپردازد. همچنین تحقیقاتی ارائه میشود که نشان میدهند EFT چگونه میتواند به تثبیت و پردازش حافظه کمک کند و باعث بهبود شرایط عاطفی و ذهنی افراد شود.- بررسی تأثیر رویدادهای تروماتیک بر زبان حین تاب زدن: این موضوع به بررسی نحوه تأثیر رویدادهای تروماتیک بر نحوه صحبت و استفاده از زبان توسط فرد در حین انجام تکنیک EFT میپردازد. تغییرات زبانی میتوانند نشاندهنده فرآیندهای روانی عمیقی باشند که در طی بازسازی و پردازش خاطرات تروماتیک رخ میدهند.
این برنامه کمک میکند تا شرکتکنندگان مهارتهای EFT خود را عمق بخشند و با مسائل پیچیدهتر مواجه شوند.